Romi s posebnimi potrebami
Velika večina romskih otrok ne konča osnovne šole,
prevelik delež jih konča osnovno šolo s prilagojenim programom
Delavnica za
romske otroke na 9. mednarodnem romskem taboru v Kamencih leta 2011.
© Borut Krajnc
© Borut Krajnc
Po zakonu so
otroci s posebnimi potrebami otroci »z motnjami v duševnem razvoju, slepi in
slabovidni otroci oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni
otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani otroci,
dolgotrajno bolni otroci …« Je res tak vsak enajsti romski učenec? Glede na
statistične podatke že, v resnici pa gotovo ne.
A pojdimo
lepo po vrsti. Mladina je v sodelovanju z Amnesty International Slovenije že sedmo
leto zapored zbrala podatke o stanju osnovnošolskega izobraževanja romskih
otrok. Po podatkih ministrstva za šolstvo, kjer uradno ne zbirajo podatkov o
uspehu, pač pa le o vpisu romskih otrok, je bilo skupaj v lanskem šolskem letu
v osnovno šolo vpisanih 2008 romskih otrok. V prvi razred jih je bilo vpisanih
319, v devetega le še 116.
Glede na
podatke pred leti je zadnja leta opaziti uspešnejše napredovanje iz razreda v
razred v drugi triadi (četrti, peti in šesti razred), v prvi je ponavljanje
(četudi otrok ne dosega minimalnih standardov znanja) tako ali tako mogoče le s
soglasjem staršev. A težava je v zadnji triadi, ko se osnovnošolsko
izobraževanje bliža koncu. V zadnjih treh razredih osnovne šole je osip med
romskimi učenci izjemen. Njihovi neromski vrstniki skorajda brez izjem osnovno
šolo končajo v devetih letih, pri romskih otrocih je drugače. Lani jih je bilo,
kot vsa leta poprej, v zadnji razred osnovne šole vpisanih le tretjino toliko
kot v prvega. In gre za podatke na ravni države, zatorej vključujejo tudi
podatke o uspehu romskih otrok v Prekmurju in drugod po Sloveniji, kjer romski
otroci večinoma po uspešnem prehajanju iz razreda v razred že dohajajo neromske
vrstnike. To pomeni, da so podatki za Dolenjsko in Belo krajino toliko slabši.
Letos je
podatke o uspehu romskih otrok v lanskem šolskem letu poslalo 12 šol iz
Dolenjske in Bele krajine. In sicer štiri iz Kočevja, dve iz Črnomlja in po ena
iz Trebnjega, Semiča, Škocjana, Brežic, Ribnice, podatke pa smo drugo leto
zapored dobili tudi z Osnovne šole Bršljin v Novem mestu, ki jo obiskuje več
kot 100 romskih otrok iz naselij Brezje in Žabjak. Podatki s te šole sicer niso
popolni in zato niso vključeni v statistično analizo, a sporočilo je enako kot
lani, ravnateljica Darja Brezovar namreč ne skriva, da osnovno šolo pri njih
»zaključi en odstotek romskih učencev«. Brezovarjeva ob tem dodaja, da bi bilo
»potrebno resno raziskovalno delo, v katero morajo biti vključeni vsi
deležniki, in da samo iz odgovorov na zastavljena vprašanja ne boste oziroma ne
bomo prišli do ugotovitev, ki bi lahko nakazovale rešitve«. S tem se lahko le
strinjamo, težava je, če analizo osnovnošolskega izobraževanja romskih otrok
opravljata le en tednik in ena nevladna organizacija, in to le enkrat na leto.
Le vsak deseti romski otrok konča
osnovno šolo. Kar vsak enajsti konča osnovno šolo s prilagojenim programom.
Na osnovnih
šolah iz Dolenjske in Bele krajine, ki so posredovale podatke, je osnovnošolsko
izobraževanje skupaj obiskovalo 488 romskih otrok. V prvi razred je bilo
vpisanih 93 otrok, deveti razred jih je obiskovalo le 10. So ga pa zato vsi
uspešno končali in s tem pridobili osnovnošolsko izobrazbo. 34 romskih otrok pa
je v lanskem šolskem letu na teh šolah izpolnilo osnovnošolsko obveznost in s
tem končalo izobraževanje. To so otroci, ki so devet let hodili v osnovno šolo
in končali izobraževanje, ne da bi končali deveti razred, torej nimajo niti
osnovnošolske izobrazbe. Deveti razred je uspešno zaključilo le dobrih 10
odstotkov otrok, vpisanih v prvega. Osnovno šolo v teh dveh regijah je torej
uspešno zaključil vsak deseti romski otrok, devet od desetih romskih otrok pa
ostaja brez upanja na boljšo prihodnost. Gre za podatek, ki je slabši kot v
preteklih nekaj letih, ko je bil opazen določen pozitiven trend, lani je recimo
na tem območju šolo končal vsak sedmi romski otrok.
Prav posebna
težava na področju izobraževanja romskih otrok pa je »usmerjanje« teh otrok v
šole s prilagojenim programom. V povprečju je v Sloveniji vsako leto v osnovno
šolo s prilagojenim programom »usmerjen« in posledično vpisan en otrok in pol
na 100 osnovnošolcev oziroma le vsak šestinšestdeseti otrok. Skoraj sedem
odstotkov otrok na teh šolah pa je Romov, čeprav romska populacija šteje le pol
odstotka prebivalstva. Lani jih obiskovalo 190, vsak enajsti romski otrok
torej.
To je
problematično predvsem zato, ker kasneje v življenju teh otrok predstavlja
prikladno podlago za uvrščanje odraslih Romov med trajno nezaposljive oziroma
celo invalidne osebe, čeprav niso ne eno ne drugo, in s tem brisanje iz
evidence brezposelnih. Na to je pred časom opozorila Natalija Đokovič iz
Društva Mozaik, ki se ukvarja predvsem s socialnim vključevanjem Rominj in
Romov na območju Mestne občine Ljubljana. »Ko je otrok medicinsko kategoriziran
kot otrok s posebnimi potrebami (čeprav to dejansko ni), obstaja večja
verjetnost, da bo tako obravnavan tudi kot odrasel. Na zavodu za zaposlovanje
tako vprašajo Rominje in Rome, ali imajo odločbe o usmerjanju iz osnovne šole
…« Tako po prepričanju Đokovićeve »ljudi dehumaniziramo, infantiliziramo in
diskriminiramo. In tako izključujemo cele generacije Rominj in Romov, ohranjamo
neenakost in transgeneracijsko revščino.«
© Borut Krajnc
Ni komentarjev:
Objavite komentar