Izključevanje Romov: Petsto
otrok čez noč brez dostopa do znanja
Uroš Škerl
Kramberger
8. december
2015 8. december 2015
Ker vrtci
niso obvezni, se lahko čez noč zaprejo. Vendar le tisti, v katere hodijo samo
Romi. Zaradi izteka evropskega financiranja, ki ga država ni nadomestila, je
“na cesti” okoli petdeset romskih otrok.
Romski
otroci, ki so še v ponedeljek minuli teden hodili v vrtec, so s 1. decembrom
ostali doma. Razlog? Državi je »zmanjkalo« denarja za delovanje romskih vrtcev
oziroma romskih inkubatorjev v osmih slovenskih mestih in manjših krajih, od
Prekmurja in Maribora do Krškega in Bele krajine. »Res je, naši otroci zdaj
nimajo kam,« pravi Bruno Brajdič, romski svetnik iz Grosuplja. »Vrtec so
imeli otroci radi, saj so se tam veliko naučili. V romski inkubator so hodili
tudi šolski otroci, saj so popoldne dobili pomoč pri reševanju domačih nalog.«
Brajdič pravi, da se bo poskušal pogovoriti s predstavniki občine, ali bi
morebiti občina prevzela financiranje programov. Vendar, kot pravi, je v
Grosuplju situacija skrb vzbujajoča. Na možnost za sestanek s predstavniki
občine čaka že več dni.
V Krškem je
malo bolje. Župan Miran Stanko je napovedal, da bo občina za romski
vrtec v Kerinovem Grmu namenila 4000 evrov. Vrtec, pravijo na občini, se bo
ponovno odprl danes in tako bo poskrbljeno vsaj za osemnajst tamkajšnjih otrok.
Delovanje bo sofinancirala osnovna šola Leskovec in skupaj bodo zbrali dovolj
denarja za december. Kaj bo prihodnje leto, ne ve nihče.
Kaj je pri Romih »drugače«?
Romske vrtce
in romske inkubatorje, ki so največkrat združeni, je država podprla v okviru
projekta Skupaj do znanja. Delno so se programi financirali iz sredstev EU. Ker
se je financiranje EU iz preteklega finančnega obdobja izteklo, novo pa se še
ni začelo, je država projekt kar opustila. Če bi se to zgodilo v neromskih
vrtcih in bi jih država zaprla, bi nastal prvovrsten škandal. Pri Romih je vse
drugače.
Da bi bilo
vključevanje romskih otrok v vrtce nujno, se izkaže v prvih razredih osnovne
šole, saj otrokom iz romskih naselij manjka znanje slovenskega jezika in
veščin, ki jih večina otrok usvoji v vrtcih. Zato, pravijo strokovnjaki, imajo
romski otroci že v osnovi zaostanke, ki jih v šoli težko nadoknadijo. V redne
vrtce se po drugi strani ne morejo ali ne uspejo vključevati, saj ti niso
prilagojeni okolju, iz katerega izhajajo. »Težave koreninijo že v izkušnjah
romskih staršev, ki so jih pred desetletji v vrtcih in šolah izključevali,
tepli, poniževali,« pravi Blaž Kovač iz Amnesty International Slovenije,
ki dobro pozna situacijo. »Res je, da bi romski starši lahko danes svoje otroke
vpisovali tudi v redne vrtce. A poleg strahu, ki ga imajo starši še iz svojega
otroštva, se postavi tudi praktično vprašanje: kdo bo organiziral prevoz, kadar
vrtcev ni v bližini romskih naselij?« Nasprotno od osnovnih šol, ki morajo
organizirati prevoze otrok, vrtci teh pristojnosti nimajo, saj vrtci niso
obvezni.
»V Amnesty
International Slovenije obžalujemo iztek financiranja romskih vrtcev v
nekaterih romskih naseljih,« letošnjo ukinitev vrtcev komentira Kovač. »Žal
politični odločevalci in načrtovalci projektov niso predvideli, da bo denarja
za to pomembno aktivnost zmanjkalo.« Na ministrstvo za izobraževanje smo že
minuli teden naslovili vprašanje, ali se bo financiranje romskih vrtcev in romskih
inkubatorjev nadaljevalo. Odgovora do včeraj zvečer ni bilo.
Vlada pozabila na lastno zavezo
»Aktivnosti
je treba nadaljevati in jih tudi temeljito nadgraditi,« pravi Kovač. »Njihovo
izvajanje je treba zagotoviti v okviru rednega sistema. Predšolsko vzgojo otrok
je treba sistematično zagotoviti prav vsem romskim otrokom. Številni med njimi
najbolj čutijo breme slabega položaja romske manjšine, ki predvsem na
jugovzhodu države pogosto živi brez dostopa do vode, sanitarij ter elektrike.
Brez izobraževanja v predšolski fazi se tem otrokom dodatno oteži nadaljnje
izobraževanje in razvijanje potencialov.«
O družbi
enakih možnosti brez vključevanja v vrtce, ki so prilagojeni romskim otrokom in
ki stojijo v romskih naseljih, ni mogoče govoriti. To je s financiranjem
projekta Skupaj do znanja prepoznala tudi država. Leta 2010 se je vlada v
Nacionalnem programu ukrepov za Rome celo zavezala, da bo »vključevanje romskih
otrok v predšolsko vzgojo po letu 2014 vključeno v nacionalni proračun«.
Barbara
Kejžar, koordinatorica projekta Skupaj do znanja, upa, da bo ministrstvo kmalu
sporočilo svojo odločitev. Zaradi zaprtih vrtcev in inkubatorjev je brez
dostopa do znanja ostalo približno petdeset predšolskih otrok. Vseh uporabnikov
inkubatorjev – torej tudi šoloobveznih otrok, ki se tam ob pomoči strokovnih
delavcev dopolnilno izobražujejo – pa je kar petsto, pravi Kejžarjeva.
Ni komentarjev:
Objavite komentar